Amedeo Modigliani

Akty Modiglianiego

Jeśli chodzi o technikę i kompozycję akty Modiglianiego zdradzają inspirację mistrzami włoskiego renesansu, takimi jak Tycjan, Botticelli, Giorgione i mają większy związek z tradycją niż innych współczesnych mu artystów. Modigliani, który nie uczęszczał do państwowej akademii sztuki, do aktów podchodził kierując się bardziej historią sztuki, niż akademickim postrzeganiem nagiego ciała. W latach 1906 /1907 uczęszczał do Academie Colarossi, gdzie przyswoił sobie alternatywne podejście do aktu. Uczono tam szybkiego oddania pozy w formie szkicu, co wpływało na ożywienie ekspresji. Rok 1917 jest czasem malowania aktów. W tym roku namalował ich około trzydziestu. Po tym czasie Modigliani już tylko sporadycznie przedstawiał nagie ciała.

 Malując akty Modigliani stylizował, upraszczał modelunek, stosował nietypowe skróty, likwidował światłocień zachowując cielesną atrakcyjność nagich kobiecych ciał, zmysłowość, elegancję - pełnię ich urody. Akty Modiglianiego maja w sobie coś z rzeźb, emanuja chłodem i godnościa. Ich zmysłowośc nie jest agresywna ale podbarwiona melancholia i te tchnące melancholią postacie o długich szyjach, migdałowych oczach bez źrenic do dzisiaj cieszą się dużą popularnościa. 

Belarusian Czech English French German Greek Italian Latvian Lithuanian Portuguese Russian Slovak Spanish Ukrainian

Multimedia

Opisy obrazów